Håkan Agnevall är vd för Volvo Bussar. När han tittar i sin kristallkula ser han en värld där förutsättningarna för stadsplanering och utformning av flygplatser snabbt förändras. Tysta, energieffektiva och miljövänliga bussar kan snart ta sina passagerare rätt in i köpcentra och flygplatsterminaler, platser som tidigare varit omöjliga. Framtiden är elektrisk och snart här.
Min hemmaflygplats är egentligen Landvetter, men jag är väldigt ofta på Arlanda, senast idag faktiskt. Många av våra internationella kunder kommer in den vägen. Det innebär att Arlanda i många fall blir den första kontakten för dem med Sverige. Det är en viktig flygplats för en stor del av Sverige eftersom den skapar tillgänglighet, men också mycket viktig som ett ansikte utåt, säger Håkan Agnevall, vd för Volvo Bussar, en av världens ledande tillverkare av fordonssystem för kollektivtrafik.
– Arlanda måste inte bara ge ett bra intryck. Trafiklösningar, logistik och bagagehantering måste också fungera fullt ut – och sedan behöver det finnas anslutningsmöjligheter så att man kan komma vidare. Det är de praktiska förutsättningarna som måste finnas på plats. Jag tycker att Arlanda idag känns mer som en internationell storflygplats än tidigare, men också att det går att ta fler steg för att bli mer av ett skyltfönster för det svenska näringslivet. Jag tror att Arlanda och Sverige skulle kunna bli en föregångare inom energieffektiv och miljövänlig logistik, det vill säga förflyttning av människor och gods.
– För mig på Volvo Bussar är det klart att transport av människor ligger mig närmast om hjärtat och elbussar hör framtiden till. Det skulle skapa en bra bild av Sverige om vi gick över till sådana system. Vi vet ju att det behövs energieffektiva och miljövänliga transporter, inte bara till och från flygplatserna eller mellan terminaler och parkeringar, utan också ute på plattan för transporter mellan flygplan och terminaler.
– Volvo fokuserar på transportsystem som bygger på olika typer av elektriska bussar. Det fina med dem är att de är energieffektiva, utsläppsfria och dessutom tysta. Det löser flera problem. Steg ett är att framtidens städer, och flygplatser för den delen, måste fokusera på luftkvalitet. Vi vet att ungefär tre miljoner människor dör varje år som en följd av luftföroreningar. Eldrivna transporter är miljövänliga och effektiva och en övergång skulle innebära en avsevärd minskning av luftföroreningarna.
– Steg två är att det skapas ett helt nytt verktyg för stadsplanering och för utformning av bland annat flygplatser när kollektivtrafiken bokstavligt talat kan köras överallt, även inomhus. På flygplatsen kan det betyda att bussarna kör rakt in i terminalen, så att folk slipper frysa i regn och rusk. Det är helt möjligt med de system vi har idag. Steg tre är när vi använder batterisystemen för att interagera med kraftnätet. Elbussen blir då en komponent i ett helt system som skapar nya möjligheter till ännu mer effektiva och smarta kraftsystem.
– Skiftet kommer tidigare än vi tror. Jag läste nyligen en analys som säger att 2022 kommer hälften av de stadsbussar som säljs i Europa att ha någon form av elektrisk drivlina. För ett företag som Volvo Bussar är det naturligtvis oerhört intressant att få vara med och driva den utvecklingen.
– Vi har arbetat med olika prototyper, men när vi börjar serieproduktion är det alltid produkter som ska fungera 24/7, oavsett väder, under många år. Vi för en dialog med Swedavia om framtidens sätt att transportera sig på flygplatsen. På Arlanda finns det redan hybridbussar för transporterna mellan parkeringarna och terminalerna, nästa steg blir plug-in och elhybrider. Och om ni flyger till Schiphol åker ni elbuss från planet in till terminalen, visserligen inte i en från Volvo, men ändå. Det är alltså inte en fråga om teknik, den finns och är mogen för kommersiell drift. Vad det handlar om är att skapa rätt ekonomiska förutsättningar och om att ta de beslut som behövs, säger Håkan Agnevall.
NYA TEKNIKOMRÅDEN
– För oss som arbetar med kommersiella fordon är det en väldigt spännande tid just nu. På bara några år kommer det att hända mer inom teknik och systemutveckling än vad som skett under de senaste trettio åren. Nya alternativa drivlinor är bara en del av det – och eldrift blir huvudspåret framåt för transporter av både människor och gods. Det finns ju, till exempel, ingen anledning till att godstransporterna på Arlanda inte skulle kunna gå på eldrivna fordon.
– Vi kommer också snart att se mer autonoma, självkörande fordon. De kommer i olika faser och på olika områden, men de kommer. I början kommer vi att se dem i inhägnade områden, som gruvor, grustag eller i depåkörning. Nästa steg blir att bussar får egna dedikerade filer där de kör efter varandra, mer eller mindre autonomt, och det finns särskilda dockningsstationer där de på egen hand kan gå in och plocka upp dem som står och väntar på transport.
– Kollektivtrafik, när vi är många som åker tillsammans, ger oss mycket mer effektiva flöden. All trafik blir också mer effektiv med hjälp av den moderna kommunikationstekniken. Vi knyter ihop olika sensorer med 5G och extraherar data för flödesanalyser som används för att förebygga köer och därmed skapar värde för resenärerna som snabbt och enkelt kommer fram till flygplatsen. Tekniken hjälper oss också att bygga fordon som fungerar i alla lägen och som själva signalerar om något inte är som det ska vara. Det ger oss ökad tillförlitlighet i systemen.
Håkan Agnevall
Född: 1957 i Helsingborg
YRKE: vd för Volvo Bussar
AKTUELL MED: Volvo Bussar som har fått sin hittills största order på kompletta lösningar för elektrifierad busstrafik. Ordern är en milstolpe och ett bevis på att allt fler av världens städer väljer eldriven stadsbusstrafik för att komma tillrätta med dålig luftkvalitet och buller.
RESER: hem
När jag reser själv
– Det blir, av förklarliga skäl, mycket flyg i jobbet, men annars åker jag gärna buss eller ännu hellre, kör buss. Jag har busskörkort, så jag provar gärna på att köra våra turistbussar för att få erfarenhet av hur de uppför sig på vägen. Annars är jag nog som de flesta, jag kör en hel del bil och så tycker jag om att cykla.
Resmål
– Det finns säkert massor med trevliga ställen jag aldrig varit på, men jag har så många resdagar att jag säger att det är hem som är favoritmålet. Eller kanske till Båstad, där jag växte upp. Där är somrarna trevliga och jag har många kontakter där, så dit åker jag gärna.
Elbussar
Eldrift möjliggör trafik på platser och tider där det hittills har varit omöjligt att åka buss. Inomhus, i känsliga miljöer och under nätter. För att minska utsläppen av fossila bränslen planerar Arlanda att gå över till eldrivna bussar för transporter mellan terminaler och parkeringar och mellan flygplanens uppställningsplatser och terminalerna. Knappt hälften av Swedavias egna bussar kommer i ett första skede att bytas ut mot eldrivna fordon och de första av dessa beräknas vara i drift under 2018.